söndag 22 maj 2011

New Anstalt track and reviews (in swedish)!

Två mulliga recensioner på Anstalt och Desperat ifrån NIGHTSTICK JUSTICE!!

Desperat - Demokrati Eller Diktatur? EP

Det är oundvikligt att tänka på Mob 47 när man lyssnar på Desperat. Dels för att bandet består av de tre delar som utgör dagens Mob 47 men också för att det är så lätt att känna igen herr Åkes riff. Här är det dock inte lika fullt ställ som hos Mob 47 men förbannat bra är det likväl. USHC-influenserna sitter stenhårt i riffen men hela inspelningen har förärats med en skitigare ljudbild som passar alldeles perfekt vilket gör att det hela låter mer Europa från mitten av 80-talet. Sylen vrålar som om han håller på att svälja tungan och trummorna öser på för fullt. Hade inte hört mycket av Desperat innan och hade fått för mig att de spelade slöare än vad de gjorde så jag blev otroligt positivt överraskad. Fullt ställ rakt igenom med en liten andningspaus i form av "Sveriges Största Ljugarbänk". Och med texter som "Bandlogga" och "Mobilterror" känns det som om det vore jag som skrivit texterna.

Omslaget är snyggt i all sin enkelhet och med en dust sleeve i hårdare papp som gör det där lilla extra. De:Nihil har startat bra och visat att även designen betyder en hel del och det hoppas jag de fortsätter med.

Once hardcore always fucking raw hardcore står det på insidan av EPn och det är bara att hålla med och tacka och bocka för en trevlig lektion i hur hardcore ska låta.

Anstalt - Altamont Raceway EP

Det är lite trist att jämföra med medlemmars tidigare band men ofta är det ganska oundvikligt. I Anstalts fall var det likheten med Danne Walls tidigare band Genocide Super Stars som fick mig att falla för dem från början. Saknaden efter GSS har varit otroligt stor och dess tredje skiva går ständigt när man ska till att ta sig en rackare. Anstalt fyller tomrummet väldigt bra, men tro inte att det låter precis som GSS nu. Likheterna finns men de kan även dra av med en riktig råpunkpärla som Total Hate (Demands A Big, Big Heart). En vän beskrev Anstalt som den felande länken mellan The Accidents och Genocide SS och jag kan inte mer än att hålla med. Dannes röst är speciell och lätt att känna igen och är en stor del av varför jag gillar de ovanstående banden. Titlarna visar prov på ordlek och humor men tyvärr finns inga texter med.
Jag blev exalterad när jag fick veta av Anstalts existens och med sin andra EP kan jag säga att de ännu inte gjort mig besviken, det är nästan så att jag redan väntar på nästa släpp. Jag måste ha mer!

Som i fallet med Desperat är det även här hög kvalitet på omslagsdesign och man märker att det lagts ner tid på alla aspekter av släppet. Två tummar upp!

Here's a new track from the Anstalt "Altamont Raceway" EP!!

ANSTALT "Borderline" by DeNihilRecords